IFPI publiceert Engaging with Music 2021

IFPI, wereldwijd vertegenwoordiger van platenmaatschappijen, publiceert vandaag Engaging with Music 2021. Er is onderzoek gedaan naar 43,000 mensen in 21 landen. Engaging with Music is daarmee het grootste onderzoek van zijn soort.

Het rapport bevat onder andere:

· Fans kiezen zelf wat ze luisteren dankzij streaming– De belangrijkste reden die fans geven voor hun betrokkenheid met streaming is de mogelijkheid tot het kiezen van hun favoriete liedjes, artiesten en het samenstellen van eigen playlists. 68% zocht naar specifieke liedjes en 62% luisterde vaker dan één keer per week naar hun zelf samengestelde playlists.

· Wereldwijd genieten muziek fans van een rijke en diverse mix van genres. Los van de bekende, populaire genres werden er ruim 300 verschillende genres genoemd door minstens één persoon in het onderzoek met 43.000 personen als muziek waar ze regelmatig naar luisteren, inclusief gqom, axé, en hokkien song. Dit weergeeft het rijke, diverse en zeer competitieve muzieklandschap waar fans wereldwijd van genieten.

· De toenemende rijke ervaringen van muziekfans zorgt voor veel betrokkenheid. Mede door muziek gedreven innovaties zoals korte video’s, livestreaming en in-game experiences. 68% van de tijd op korte video-apps gaat naar muziek-afhankelijke video’s zoals lip syncing en dance challanges. Verder zegt één op de drie (29%) dat ze in de afgelopen 12 maanden een livestream zoals bijvoorbeeld een concert hebben bijgewoond.

· Wereldwijd wordt er steeds meer muziek geluisterd. Fans genieten vandaag de dag meer van muziek dan ooit tevoren en luisteren gemiddeld 18.4 uur muziek per week (vergeleken met 18 uur in 2019) – equivalent aan het luisteren naar 368 nummers van drie minuten.

· Hogere betrokkenheid bij streaming, gedeeltelijk gedreven door de investering van platenlabels – voornamelijk muziekstreamingsabonnementen – blijven groeien, net als de toenemende waarde voor fans. De tijd besteed aan het luisteren naar muziek via een abonnement is met 51% gestegen, muziekfans blijven streaming omarmen vanwege de vrijheid en onafhankelijkheid die de streamingsdiensten bieden. Fans kunnen zelf hun favoriete artiesten en muziek kiezen.

· Muziek heeft voor velen, voornamelijk jongeren, een krachtige bijdrage aan welzijn, comfort en genezing in moeilijke tijden. 87% gaf aan dat muziek tijdens de pandemie plezier en geluk bracht. 68% van de 16-19 jarigen vertelde dat nieuwe releases van hun favoriete artiest hun heeft geholpen tijdens de pandemie.

· Bij de vraag wat mensen leuk vinden aan de radio staat muziek centraal. 74% luistert voornamelijk voor de muziek naar de radio en 73% luistert naar zijn favoriete radio station vanwege het soort muziek wat daar gedraaid wordt.

· De beschikbaarheid van niet gelicenseerde muziek blijft een probleem in de muziek wereld dat zich steeds verder ontwikkeld. Bijna één op de drie (29%) mensen heeft illegaal muziek of niet gelicenseerde mogelijkheden om muziek te luisteren of te downloaden. 14.4% heeft gebruik gemaakt van niet gelicenseerde social media platforms met muzikale doeleinden.

Frances Moore, algemeen directeur IFPI: “Engaging with Music 2021 vertelt het verhaal over hoe er verbondenheid ontstaat tussen fans en hun favoriete artiesten en muziek van over de hele wereld, op manieren waar niemand van had durven dromen. Deze verbondenheid is ontstaan door de snelle opkomst van korte video’s, livestreaming en in-game experiences, allemaal dankzij de liefde voor muziek.

Platenmaatschappijen hebben het mogelijk gemaakt voor artiesten om hun visie te ontwikkelen. Ze licenseren een overvloed aan muziek aan ontzettend veel verschillende platforms en omarmen nieuwe technologieën om muziekfans te binden aan artiesten over te hele wereld.

De vrijheid van platenlabels om muziek te licenseren voor deze nieuwe en meeslepende ervaringen is cruciaal voor de toekomstige groei van het hele muziekecosysteem. We voeren wereldwijd campagne om er voor te zorgen dat de overheid handhaaft, voor een eerlijke omgeving waarin het mogelijk is om zulke commerciële deals te maken.”

Bijlagen

Type Datum Document Download
21-10-2021 IFPI Engaging with Music 2021 - full report