De Nederlandse muziekindustrie blijft groeien. In 2023 kwam de totale omzet van de Nederlandse muziekindustrie uit op 299 miljoen euro, een stijging van 9% ten opzichte van 2022. Dat blijkt uit cijfers van NVPI Muziek over de opbrengsten van streaming en verkoop van muziek op cd’s, lp’s en dvd’s in Nederland, van zowel binnen- als buitenlandse artiesten. Nederlandse muziek blijft populair: in de top 10 over 2023 staan opnieuw vijf singles van eigen bodem.
Het streamen van muziek is de belangrijkste bron van inkomsten voor de Nederlandse muziekindustrie. De omzet daaruit steeg met 11% naar bijna 240 miljoen euro. Ook de verkoop van cd’s en vinyl groeide, naar resp. 16,1 en 38,2 miljoen euro. In totaal behaalde de muziekindustrie een omzet van 299 miljoen euro, waarvan zo’n 30 procent opnieuw geïnvesteerd wordt in (nieuwe) muziek.
De groei komt deels door hogere abonnementstarieven van Spotify in de laatste maanden van 2023. Het was de eerste prijsverhoging sinds het bestaan van de streamingdienst. “Daarmee wordt muziek eindelijk een stapje beter op waarde geschat“, aldus Anne de Jong, directeur-bestuurder NVPI.
Nederlandse muziek doet het goed
Muziek van eigen bodem was ook in 2023 zeer populair bij het Nederlandse publiek, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. Net als vorig jaar bestaat de helft van de top 10 bestverkochte singles uit Nederlandse producties. In de top 10 bestverkochte albums in Nederland is de hoogste nationale notering voor FLEMMING met het gelijknamige album FLEMMING, die vorige week de eerste diamanten plaat kreeg uitgereikt. Komende maandag wordt de Nederlandse muziek gevierd tijdens de uitreiking van de Edisons Pop 2024 in het AFAS Theater in Leusden.
NVPI Muziek
NVPI Muziek is de branchevereniging van muziekproducenten en -distributeurs: Universal Music, Sony Music, Warner Music en de independents verenigd in STOMP. Bekende activiteiten van NVPI Muziek zijn de uitreiking van de Edisons en de certificering van Goud, Platina en Diamant.