PEGI introduceert ‘in-game aankopen’ pictogram
PEGI heeft aangekondigd dat er een nieuw pictogram ingezet zal worden om ouders te informeren dat er in een game aankopen gedaan kunnen worden met echt geld. De zogenaamde ‘in-game aankopen’ pictogram wordt al getoond bij digitale games, maar zal ook gaan verschijnen op fysieke games die niet in een online omgeving gekocht worden.
Een enquête van Ipsos toont aan dat 2 van de 5 ouders, waarvan de kinderen gamen, beweren dat hun kind aankopen doet in een game. 8 van de 10 ouders geven aan dat zij hierover afspraken maken met hun kind. De meest voorkomende afspraak is dat het kind toestemming moet vragen om een ‘in-game’ aankoop te doen. Daarnaast geven ouders een wekelijks of maandelijks limiet, soms in de vorm van een prepaid kaart, controleren zij hun eigen rekening en gebruiken ze andere tools om inzicht te krijgen in wat hun kind uitgeeft in een game. Volgens het onderzoek monitoren 2% van de ouders hun kinderen niet.
Simon Little (Managing Director PEGI S.A.) beschrijft de mogelijkheid van aankopen doen in een game als een breed fenomeen, en ziet het als een noodzaak om dezelfde informatie, die een digitale game al toont, ook beschikbaar te maken voor fysieke games. Volgens Little moet dit ouders helpen die niet bekend zijn met de game wereld. Als ouders dit specifieke pictogram zien weten ze dat hun kind ‘in-game’ aankopen kan doen, en kunnen ze ervoor kiezen om de gameplay van het kind in de gaten te houden. Deze basis informatie werd gemist door de ouders.
Volgens Little is het informeren van ouders, en bewustzijn creëren, een belangrijke eerste stap om ouders na te laten denken over hoe zij hun kind kunnen monitoren tijdens het gamen. Hij geeft aan dat ouders moeten praten met hun kind over de games die hij/zij speelt. Op deze manier krijgen ouders informatie over de context van de games en kunnen ze hierop baseren hoe zij het kind willen monitoren om zo een game omgeving te creëren waar, zowel kind als ouder, comfortabel mee zijn.