Wat zijn hulpmiddelen om in-game meldingen te doen?
In het kader van de ISFE campagne #SeizeTheControls laten wij graag weten wat de hulpmiddelen zijn om in-game meldingen te doen. En hoe u uw kind kan helpen ongepast gedrag tijdens het spelen van een videogame te melden.
Wat zijn hulpmiddelen om in-game meldingen te doen? Hoe kan ik mijn kind helpen ongepast gedrag tijdens het spelen van videogames te melden?
Sommige videogames bieden spelers de mogelijkheid om tijdens het spelen contact te leggen met andere spelers in het spel. Online-videogames zijn ruimtes waar mensen kunnen creëren, ontdekken en vooral plezier hebben met andere spelers. Voor kinderen kunnen deze interacties plaatsvinden met schoolvrienden of met andere spelers in het spel die u of uw kind niet kennen. Als ouder hebt u altijd de mogelijkheid om de online interacties van uw kind tijdens het spelen te blokkeren, met inbegrip van de mogelijkheid om andere spelers te blokkeren, communicatiefuncties volledig te beperken of functies voor bepaalde speltitels te beperken. Als u ervoor kiest om uw kind te laten communiceren met anderen, kunt u de veiligheid van uw kind waarborgen door gebruik te maken van hulpmiddelen voor ouderlijk toezicht, zoals de hieronder genoemde.
Maak gebruik van hulpmiddelen voor ouderlijk toezicht
Met hulpmiddelen voor ouderlijk toezicht, zoals de hieronder genoemde, kunt u de online interacties van uw kind beheren via een smartphone-app. Wij raden u aan deze tools te gebruiken, niet alleen om toezicht te houden op hun gameplay, maar ook om discussies met uw kind aan te gaan over wat ze mogen doen en wat ze moeten weten over rapportagetools en functies waarmee spelers kunnen worden geblokkeerd of waarmee ongepast gedrag kan worden gemeld.
Wij raden u altijd aan om ouderlijk toezicht in te stellen voordat u uw kind toegang geeft tot het apparaat. Neem de extra tijd om het apparaat in te stellen voordat u het aan uw kind overhandigt, en ook om de ouder- en kindaccounts in te stellen, die beide slechts een paar klikken verwijderd zijn.
De hulpmiddelen voor ouderlijk toezicht zijn ontworpen om u als ouder te helpen, maar ze vervangen niet de tijd die u samen met uw kind doorbrengt om te spelen of te praten over de spellen die hij of zij leuk vindt.
Begrijp de gemeenschapsregels, de blokkeringsfunctie en de rapportagehulpmiddelen in het spel
Gemeenschapsregels en -richtlijnen: Elk videospel heeft gemeenschapsregels en -richtlijnen waaraan spelers die aan online gameplay doen, zich moeten houden. Als zij dit niet doen, kunnen zij worden geblokkeerd, verbannen of kan hun account worden gesloten. Om de veiligheid van de online spelomgeving te waarborgen, worden naast de gemeenschapsregels instrumenten en beveiligingen gebruikt zoals leeftijdsgrenzen, rapportage-instrumenten, filtersoftware, moderatie en muting-instrumenten. Deze processen zijn verplicht gesteld door de PEGI gedragscode.
Blokkeren van storende spelers: Tijdens het spelen kan uw kind, zonder het spel te hinderen, spelers blokkeren of deblokkeren om te voorkomen dat storende spelers met hen kunnen berichten of voice chatten. Wanneer dergelijke spelers zijn geblokkeerd, kan uw kind niet langer vriendschapsverzoeken, berichten of speluitnodigingen van hen ontvangen. Zelfs als u niet met uw kind speelt, moet u ervoor zorgen dat hij of zij weet dat hij of zij dit kan doen. Als ouder wilt u uw kind de hulpmiddelen geven die het nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen. En als uw kind weet dat u oplet, zal het gemakkelijker en natuurlijker zijn voor hem of haar om zijn of haar online ervaringen met u te delen.
- Andere spelers op Xbox dempen of blokkeren
- Spelers blokkeren of deblokkeren op PlayStation™ Network
- Gebruikers blokkeren met wie je online hebt gespeeld
Inhoud melden: Hoewel het zelden voorkomt, als u of uw kind te maken krijgt met ongepast gedrag, zoals grof taalgebruik, pesten, trollen, ongewenste of ongepaste avances, bedreigend gedrag of andere spelers die aanmoedigen tot zelfbeschadiging, kunt u dit onmiddellijk melden met de ingebouwde meldingshulpmiddelen. Lees hier hoe:
- Hoe rapporteer ik een speler op Xbox
- Inhoud melden op PlayStation™ Network
- Hoe je inhoud kunt melden op Nintendo Switch
Wat gebeurt er als je ongepaste inhoud rapporteert?
Elke melding wordt bekeken door een team van moderatoren om te bepalen of het gedrag in strijd is met de gemeenschapsregels, of de gedragscode van het online platform waarop het wordt gespeeld. Als dit het geval is, wordt de inhoud verwijderd en worden er gepaste maatregelen genomen tegen de speler die de inhoud heeft gedeeld. Belangrijk is dat geschorste spelers op geen enkele manier kunnen weten wie de klacht heeft ingediend wanneer deze is geregistreerd. Dit waarborgt je privacy terwijl je ook veilig blijft.
Kinderen kennen de technologie. Ouders lopen niet zo ver achter
Hoewel we weten dat veel ouders op de hoogte zijn van ouderlijk toezicht en familie-instellingen, waren we er niet zeker van of elke ouder op de hoogte is van de aanwezigheid van rapportage tools in het spel. Om hier een beter inzicht in te krijgen, besloten wij spelers en ouders te enquêteren. Wij ontdekten dat, hoewel een groot aantal ouders (96%) actie onderneemt, zij niet allemaal op de hoogte zijn van de ingebouwde rapportagetools. Bovendien ontdekten we dat spelers vanaf 11 jaar het vaakst gebruik maken van de rapportagehulpmiddelen. Hoewel het ondernemen van actie, in welke vorm dan ook, prioriteit heeft, hopen we dat dit artikel ouders en spelers helpt bij het gebruik van de bestaande ingebouwde meldingshulpmiddelen, en dat het ouders informatie verschaft over hoe ze kunnen zorgen voor een veilige online omgeving voor hun kinderen als ze tijdens het spelen met anderen omgaan.
Voor meer informatie over hoe je een productief gesprek kunt voeren met je kinderen over de manier waarop ze spelen, kijk ook op onze website www.rulethegame.nl. Rule the Game, het platform dat videogamen leuk maakt voor het hele gezin en waar iedereen terecht kan met vragen over videogames en verantwoord videogamegedrag.