IFPI: Music Listening 2019 – fan steeds meer bezig met muziek
Vandaag heeft IFPI het rapport ‘Music Listening 2019’ gepubliceerd. Hierin staat het onderzoeksresultaat naar luistergewoonten over de hele wereld, gebaseerd op een enquête onder 34.000 mensen in 21 landen. Terwijl het jaarlijkse ‘Global Music Report’ van IFPI zich richt op de jaarlijkse inkomsten, gaat dit rapport over de muziekgewoonten van mensen: hoeveel muziek ze kopen en streamen; op welke apparaten ze dat doen; en of ze dat ook wel eens via ongelicenseerde bronnen verkrijgen.
Uit het onderzoek komt onder andere naar voren dat de deelnemers doorgaans 18 uur per week besteden aan het luisteren naar muziek, een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. Maar liefst 54 procent van de mensen noemt zich een fanatieke of grote muziekliefhebber en dat is onder de 16 tot 24 jarigen zelfs 63 procent.
Muziekstreaming groeit nog steeds. 64 procent van de respondenten luisterde in de afgelopen maand via audio-streamingdiensten naar muziek en dat is een stijging van 7 procent in vergelijk met 2018. Het hoogste groeipercentage voor het gebruik van streamingdiensten komt van de 35-64-jarigen, maar liefst 54 procent van deze leeftijdsgroep had de laatste maand toegang tot muziek via een streamingsdienst en dat is 8 procent meer dan in 2018.
Schending van auteursrechten blijft een uitdaging. Van de ondervraagden heeft 27 procent aangegeven de laatste maand gebruik te hebben gemaakt van niet gelicenceerde methodes om naar muziek te luisteren of deze te verkrijgen. Met name gebuikte men (23 procent) hiervoor stream ripping-diensten, de meest bekende vorm van muziekpiraterij.
Frances Moore, chief executive van IFPI: “Het rapport van dit jaar laat zien dat fans steeds meer bezig zijn met muziek. In een tijd waarin andere vormen van media strijden om de aandacht van de fans, kiezen ze er niet alleen voor om tijd te besteden aan het beluisteren en bezig zijn met muziek, ze doen dat ook op steeds meer verschillende manieren.
“De samenwerking tussen platenmaatschappijen en artiesten is het fundament waarop deze groeiende wereld van muziekliefhebbers is gebouwd. De platenmaatschappijen helpen hun artiesten in contact te komen met fans over de hele wereld.
“Het rapport benadrukt ook dat auteursrechteninbreuk een bedreiging voor het muzikale ecosysteem blijft. Praktijken zoals het rippen van streams zijn nog steeds aan de orde en zorgen ervoor dat het voor degene die de muziek maken en erin investeren niets oplevert. We blijven wereldwijde acties om dit aan te pakken coördineren.”
Het volledige rapport is hier te lezen.