Sterkste omzetgroei Nederlandse muziekindustrie sinds vijf jaar
Met een totale omzet van ruim 206,8 miljoen euro in 2019 zag de Nederlandse muziekindustrie de sterkste omzetgroei sinds vijf jaar; een stijging van 13,2%. Deze gezonde groei hangt nauw samen met de nog immer snelle stijging van streaminginkomsten. In 2015 kwamen de helft van de inkomsten uit streaming, inmiddels is dat bijna 80% geworden. Daarmee neemt streaming het leeuwendeel van de opbrengsten binnen de industrie voor zijn rekening.
De positieve resultaten komen mede voort uit de topreleases van nationale- en internationale artiesten. Zowel de Album- en Single Top 100 over heel 2019 worden aangevoerd door Nederlands talent. Het album Francis van Frenna kwam in 2018 al binnen op nummer 1 en heroverde deze plek in 2019, na het winnen van een Edison, om daar vervolgens lange tijd te blijven. In de Single Top 100 domineerde de song Hij Is Van Mij van Kris Kross Amsterdam, Maan & Tabitha feat. Bizzey de lijst. ‘Marco Borsato, Armin van Buuren & Davina Michelle’, Snelle, Boef, Lil’ Kleine, Dopebwoy, Davina Michelle en Duncan Laurence zijn allemaal terug te vinden bovenaan de hitlijsten van 2019, alsmede de internationale artiesten Billie Eilish, Lil Nas X, Ed Sheeran, ‘Shawn Mendes & Camila Cabello’, Post Malone, Lewis Capaldi en Tones and I.
De succesvolle streamingmarkt bedroeg het afgelopen jaar 161,7 miljoen euro en steeg daarmee 23% ten opzichte van vorig jaar. De verkoop van fysiek product nam af van 45,5 miljoen in 2018 naar 40,6 miljoen in 2019 en daalde daarmee 10,7%. De afgelopen jaren steeg de verkoop van vinyl flink, maar laat dit jaar een lichte daling zien van 1,3%.
Marktcijfers audio (omzet muziekindustrie)
x miljoenen euro’s | ||||
Omzetaandeel | ||||
2019 | 2019 | 2018 | % | |
Downloads | 2,0% | 4,1 | 5,3 | -21,3% |
Streaming | 78,2% | 161,7 | 131,4 | 23,0% |
Mobiel | 0,2% | 0,4 | 0,5 | -18,6% |
Cd’s (incl. singles, dvd’s en overig) |
12,2% | 25,2 | 29,8 | -15,7% |
Vinyl | 7,4% | 15,4 | 15,6 | -1,3% |
Totaal Audio | 206,8 | 182,6 | 13,2% |