IFPI publiceert Global Music Report 2019

IFPI, de organisatie die platenmaatschappijen wereldwijd vertegenwoordigt, heeft haar jaarlijkse Global Music Report gepubliceerd.

Resultaten 2019

In 2019 groeiden de totale wereldwijde inkomsten voor opgenomen muziek met 8.2% naar 20.2 miljard dollar. Inkomsten uit streaming groeiden met 22.9% naar 11.4 miljard dollar en was voor de eerste maal goed voor méér dan de helft (56.1%) van alle inkomsten uit opgenomen muziek. De groei in streaming compenseerde ruimschoots een daling van 5.3% uit fysieke inkomsten, wat minder sterk daalde dan in 2018.

Deze groei werd gedreven door een toename van 24.1% in betaalde streamingabonnementen, waarbij bijna alle markten groei op dit gebied rapporteerden. Eind 2019 waren er 341 miljoen gebruikers van betaalde streamingdiensten (+ 33,5%), waarbij betaalde streaming goed was voor 42% van de totale inkomsten uit opgenomen muziek.

De inzet en investeringen van platenmaatschappijen zorgden in 2019 voor dynamische groei in diverse muziekmarkten; hun wereldwijde netwerken ondersteunen artiesten en hun muzikale community’s, waardoor ze op bijzondere manieren wereldwijd kunnen communiceren en engagement kunnen opwekken.

Frances Moore, CEO van IFPI, zei: “The Global Music Report we issued today covers results for 2019 and reflects the successful work and investment of music creators – from record companies to artists and beyond. Importantly, the strong foundation we built over the past several years helped deliver growth in 2019.

“While the numbers we are reporting are a snapshot of the business last year, the COVID-19 pandemic presents challenges unimaginable just months ago. In the face of a global tragedy, the music community has united behind efforts to support those affected. This is a critical and ongoing priority as our member record companies work to continue to support the careers of artists, musicians and employees around the world.”

Een samenvatting van het rapport is hier gratis te downloaden. Het volledige rapport kun je hier kopen.