Nieuwe Hollandse hitlijst: RADIONL Top 30

Op 9 oktober aanstaande wordt een nieuwe chart geïntroduceerd: de RADIONL Top 30. Door een grote behoefte aan een Hollandse hitlijst – die gebaseerd is op verkopen, streams en airplay op de grootste Hollandse radiozender – is de RADIONL Top 30, op initiatief van NVPI Audio en in samenwerking met marktonderzoeksinstituut GfK en RADIONL, tot stand gekomen. RADIONL gaat deze Top 30 iedere zaterdag- en zondagmiddag uitzenden.

In de nieuwe chart zal het Nederlandstalige (Hollandse) lied centraal staan. Verkopen en streams worden gemeten over de periode maandag t/m zondag van de voorgaande week en zal gecombineerd worden met RADIONL airplay van de lopende week. De RADIONL Top 30 wordt wekelijks tegelijkertijd met de andere hitlijsten van GfK gepubliceerd.

Martin Jessurun, President Warner Music Benelux, bestuurslid NVPI Audio en voorzitter van de chartcommissie: “Omdat het Nederlandstalige repertoire steeds populairder wordt, maar daar niet of nauwelijks plaats voor was in de hitlijsten, zijn wij blij dat we samen met GfK een nieuwe Hollandse hitlijst kunnen introduceren. Dat deze hitlijst wordt uitgezonden door RADIONL maakt de samenwerking compleet.”

Nico Silvius, directeur van radiozender RADIONL: “Bij ons was de Top 30 één van de favoriete momenten van de luisteraar. Toen de hitlijst niet meer volledig representatief bleek, zijn we hiermee gestopt. Echter door een mooie samenwerking met het onafhankelijke onderzoeksbureau GfK en de branchevereniging NVPI Audio zijn wij na een half jaar testen met de modernste technieken er in geslaagd een nieuwe spannende en representatieve lijst samen te stellen. De hoogste tijd dus om los te gaan met de RADIONL Top 30. Een hitlijst waar wij bij RADIONL dan ook meer dan trots op zijn!”