Gezonde groei Nederlandse muziekindustrie in 2021 ondanks coronacrisis

Nederlandse muziek blijft populair

Amsterdam, 22 maart 2022 – De totale omzet van de Nederlandse muziekindustrie kwam in 2021 uit op 254,3 miljoen euro, een groei van 14% in vergelijking met 2020. Streaming blijft ongekend populair, maar met een omzetstijging van 11% nam de groei wel iets af ten opzichte van de jaren ervoor. Ook de verkoop van vinyl had in 2021 weinig last van de coronacrisis, de omzet steeg met maar liefst 66%.

Net als voorgaande jaren waren Nederlandse artiesten sterk vertegenwoordigd in de hitlijsten en laten daarmee zien niet onder te doen voor hun internationale concurrenten. Dat is ook terug te zien in de Single Top 100 met ‘Blijven Slapen’ van Snelle en Maan als populairste nummer. Ondanks het Nederlandse succes was het Adele die met ‘30’ de Album Top 100 domineerde in 2021.

Streaming blijft met 80% marktaandeel verreweg de voornaamste bron van inkomsten voor de muziekindustrie, maar na jaren van fikse verliezen lijkt de fysieke markt weer een iets grotere rol te spelen. Dat kan voor het overgrote deel worden toegeschreven aan de populariteit van vinyl. Ondanks langdurige lockdowns steeg de omzet met een verbluffende 66% naar 28,4 miljoen euro. In 2020 werden vinylplaten al vaker verkocht dan cd’s, in 2021 is die voorsprong alleen maar groter geworden. Toch vertoonde de cd-verkoop, na een flinke daling in 2020, weer een bescheiden groei met een omzet van 17,5 miljoen euro. Een kleine opsteker, maar omzetten zoals in de jaren voor de coronacrisis zullen niet snel meer behaald worden.

 

Wereldwijde groei
Vandaag maakte IFPI, de vertegenwoordiger van de wereldwijde muziekindustrie, ook de internationale omzetcijfers bekend. Deze steeg met 18,5% ten opzichte van 2020. Volgens IFPI staat de Nederlandse muziekindustrie qua omzet nu op de twaalfde plaats wereldwijd, twee plaatsen lager dan vorig jaar.