Nominaties Edison Klassiek 2022 bekend

Gisteren maakte Hans Haffmans in het Radio 4 programma Podium de nominaties van Edison Klassiek 2022 bekend. De nominaties worden toegekend door een onafhankelijke en vooraanstaande vakjury aan nationale en internationale albums van bijzondere kwaliteit. De Edisons staan daarmee voor de kwaliteitsmuziek van nu.

Nederlandse kanshebbers van dit jaar zijn Netherlands Radio Philharmonic Orchestra met Bernard Haitink, Hannes Minnaar, Lavina Meijer en Lucas & Arthur Jussen. Onder de internationale genomineerden zijn Klaus Mäkelä, Jeanine de Bique, Akademie für alte Musik Berlin en Cuarteto Casals. Op 6 oktober vinden de uitreikingen plaats tijdens de AFAS EDISONS Jazz en Klassiek 2022 plaats in het Afas Theater Leusden.

Winnaars op Radio 4
De Edison Stichting zal de winnaars vanaf maandag 12 september a.s. bekend maken in Radio 4 programma Podium. Elke dag wordt er 1 winnaar bekend gemaakt, de laatste zal op 23 september horen dat hij of zij een Edison dit jaar een Edison ontvangt. Luister dus voor de winnaars van dit jaar vanaf 12 september van 16:00 tot 19:00 naar Radio 4’s Podium.

Voor iedereen die de genomineerde muziek wil ontdekken, is er een unieke Spotifylijst die vanaf vandaag te beluisteren is onder de naam Edison Klassiek 2022. De AFAS EDISONS Jazz en Klassiek 2022 vindt dit jaar plaats op donderdag 6 oktober in het Afas Theater Leusden. Hier zal een aantal winnaars het felgebeerde beeldje in ontvangst nemen. Tevens zijn er unieke optredens door winnende muzikanten én de twee oeuvreprijswinnaars.

Edison Klassiek jury 2022
De jury bestaat dit jaar uit Peter van der Lint, Mirjam Wijzenbeek, Dorien van Londen, Jet Berkhout, Kenne Peters, Robin de Bruyn en meestemmend voorzitter Micha Spel.

Genomineerden per categorie:

DEBUUT
Klaus Mäkelä: Sibelius, Symphonies
‘Ambitieus’ is een understatement voor dit debuut. Klaus Mäkelä heeft met het Oslo Philharmonic een dramatische, spannende en kleurrijke Sibelius neergezet en toont aan dat hij, als nieuwe sterdirigent op het wereldtoneel, heel veel te zeggen heeft.

Christian Li, Melbourne Symphony: Vivaldi, The Four Seasons
Bruce Liu heeft, met zijn veertien (!) jaar, met onvoorstelbare zeggingskracht Vivaldi’s meest bekende werk opgenomen. Zijn sprankelende energie werkt uitzonderlijk aanstekelijk, wat terug te horen is in het Melbourne Symphony Orchestra dat hem overduidelijk met veel plezier begeleidt.

Bruce Liu: Winner 18th Fryderyk Chopin Piano Competition
Met een puur Chopin-recital als debuut zó opvallen als Bruce Liu doet is niet eenvoudig. Bruce Liu verrast, raakt en is volslagen virtuoos in zijn live opname, waarmee hij zich aan het begin van zijn carrière al bij de allergrootsten kan voegen.

SOLIST VOCAAL
Christian Gerhaher, Kammerorchester Basel, Heinz Holliger:  Schoeck – Elegie
Zeldzaam mooie muziek, bijna nooit te horen. Sterbariton Gerhaher ontsluit de pracht van de liedcyclus Elegie van de Zwitser Othmar Schoeck. Fabuleus begeleid door het kamerorkest uit Basel onder leiding van veteraan Heinz Holliger. De halftinten in Gerhahers stem passen perfect bij de poëzie van Lenau en Eichendorff.

Lise Davidsen, Leif Ove Andsnes: Edvard Grieg – Liederen
Wordt de muziek van de Noor Grieg beter in de handen en de stembanden van zijn landgenoten? Het was in elk geval een bijzonder geslaagd idee om sopraan Lise Davidsen en pianist Leif Ove Andsnes deze liederen van Grieg te laten opnemen. De grote stem van Davidsen plooit zich als vanzelf om deze miniaturen, en wordt schitterend opgevangen en ingebed door Andsnes.

Sabine Devieilhe, Stéphane Degout, Pygmalion, Raphaël Pichon: Bach/Händel – Cantates en Aria’s
Bach beter, of juist Händel? Die altijd maar gestelde vraag is totaal irrelevant op dit album. Sopraan Sabine Devieilhe verbindt hun muziek op verrassende wijze. Bach zou Christus nooit een duet hebben laten zingen met zijn moeder Maria. Händel deed dat wel, en het is het hoogtepunt van dit recital. Mede dankzij bariton Stéphane Degout en het Pygmalion onder leiding van Raphaël Pichon.

SOLIST INSTRUMENTAAL
Beatrice Rana: Chopin, Etudes en Scherzi
Beatrice Rana bewijst dat ook na vele eerdere opnames er nog een nieuw licht op Chopins werk kan worden geschenen. Eigenwijs en met lef gespeeld, het touché parelend tot stampvoetend, alsof Rana de muziek zelf componeerde en als hartenkreet wilde vastleggen.

Ophélie Gaillard, Pulcinella: A Night in London
Ophélie Gaillard pakt je bij de lurven en laat vervolgens de hele overwogen samengestelde CD niet meer los. Met haar frêle solospel enerzijds en collectief gedreven concerti anderzijds – vooral Scarlatti verbluft -, toont Gaillard zich een groot solist, interpretator en leider.

Hannes Minnaar: Goldberg Variations
Een integere, buitengewone opname van de Goldbergvariaties. Alsof Minnaar zijn ego als interpretator heeft uitgeschakeld en alleen maar de klank- en geesteswereld van Bach optimaal tot leven probeert te wekken. Zijn spel is zonder opsmuk en toch voortdurend boeiend.

OPERA
Les Siècles, François-Xavier Roth: Debussy – Pelléas et Mélisande
Het donkere en zinderende begin van deze opname grijpt je meteen bij de lurven. Zo hoorden we Debussy’s opera niet eerder. De excellente musici van Les Siècles spelen op instrumenten uit Debussy’s tijd, en dirigent Roth bouwt maximaal aan de mysterie in zijn directie. Het resultaat is hallucinerend mooi. De redelijk onbekende zangers zijn allemaal Fransen en uitstekend te verstaan.

Les Musiciens du Louvre, Marc Minkowski: Mozart – Mitridate, Rè di Ponto
Het blijft onbegrijpelijk dat een 14-jarige dit kon componeren. De puber Mozart deed het voor Milaan, niet de minste operastad. Minkowski zorgt voor een spetterende interpretatie van deze adolescenten-muziek, ritmisch en scherp, boordevol verrassingen. Hij heeft een cast tot zijn beschikking om te zoenen, aangevoerd door die wonderbaarlijke tenor Michael Spyres. Beter wordt het niet.

Cappella Mediterranea, Leonardo Garciá Alarcón: Monteverdi – Orfeo
Niet de allereerste opera uit de geschiedenis, maar wel de allereerste die nog altijd wordt opgevoerd. En dus springlevend is, zoals in deze opname. Alarcóns orkest en de stijlvolle solisten hebben een frisse blik op de partituur uit 1607. Puntige ritmes, opzwepend en energiek spel en een gedetailleerde instrumentatie, die nergens overdadig wordt. Vooral de blazers laten zich van hun meest sonore kant horen.

KAMERMUZIEK
Cuarteto Casals: W.A. Mozart, String Quartets
Fluwelen samenspel door het Spaanse Cuarteto Casals in deze beeldschone Mozart uitgave. Het kwartet met zijn kenmerkende transparantie beweegt als één organisme. Over elke streek en gebruik van vibrato is nagedacht. Bewonderenswaardig dat deze intellectuele benadering zo volkomen natuurlijk en volledig doorvoelt klinkt.

Belcea Quartet, Tabea Zimmermann, Jean-Guihen Queyras: Brahms, String Sextets
Dit zijn zes topspelers in dienst van de wervelende strijksextetten van Johannes Brahms. Prachtige keuzen van tempi en met dank aan de opnametechniek hoor je de individuele topspelers werkelijk spreken. Een goudeerlijke opname en een klinkende bevestiging van de kracht van kamermuziek.

Lucas & Arthur Jussen: Dutch Masters
Grote waardering voor Lucas en Arthur Jussen die zich opwerpen als pleitbezorgers voor de Nederlandse muziek. Deze rijke dubbel-cd kent vele facetten en ontdekkingen die bovenal fantastisch worden uitgevoerd. Een uitermate prettige luisterervaring.

ORKEST
Yannick Nézet-Séguin, The Philadelphia Orchestra: Florence Prince, Symphonies 1&3
Componiste Florence Price (1887-1953) had zich geen betere pleitbezorgers voor haar muziek kunnen wensen dan Yannick Nézet-Séguin en zijn Philadelphia Orchestra. Gloedvolle strijkers en sonore blazers geven prachtig gewicht aan de muziek.

Netherlands Radio Philharmonic Orchestra, Bernard Haitink: Bruckner no.7
Op 15 juni 2019 nam dirigent Bernard Haitink afscheid van het Nederlandse publiek. In dit indrukwekkende document van zijn zwanenzang is eens te meer hoorbaar hoezeer Haitink de muziek van Bruckner in de vingers had.

Akademie für alte Musik Berlin: J.S. Bach, Brandenburg Concertos
Een lichte klank, rappe tempi en een onweerstaanbare energie: de perfectie is nabij in deze kraakheldere en fenomenaal goed gespeelde opname van Bachs Brandenburgse Concerten. Alle lof voor de Akademie für Alte Musik.

KOOR
Ensemble Pygmalion, R. Pichon: J.A. Back, Matthäus Passion
Nóg een Matthäus Passion op CD, het kan, het moet in dit geval. Geen onnodig toegevoegd drama, maar kristalheldere intonatie en articulatie van koor en orkest. Pichon, Pygmalion en Bach als match made in heaven.

Estonian Philharmonic Chamber Choir, Kaspar Putninš: Liturgy of St. Johns Chrysostom
Niet de Vespers van Rachmaninov maar zijn Liturgy of St John Chrysostom doen het Estononian Philharmonic Chamber Choir ditmaal excelleren. De indrukwekkende lage stemmen, prachtig gemengd met de haast bovenaardse sopraanstemmen en de prachtige registratie doen deze opname de Vespers haast vergeten.

Ensemble Correspondances, Sébastien Daucé: Michel-Richard de Lalande, Grands Motets
Ensemble Correspondances kan zijn leider Sébastien Daucé uitstekend volgen in alle registers die hij opentrekt om de nuances van Lalande’s Grands Motets onder het voetlicht te brengen. Mindere zangers zouden sneuvelen, deze zangers werpen nog meer schitterend licht op de Franse hofcomponist.

NEOKLASSIEK
Lavinia Meijer: Are you Still Somewhere
Haar eigen stukken maken het album persoonlijk, maar de echte kracht van Lavinia Meijer is de keuze van componisten die ze heeft gevraagd om geweldige nieuwe stukken voor de harp te creëren.

Viktor Orri Árnason, Yair Elazar Glotman, Stefan Baumann, Benedikt Smári Skúlason: Eilifur
Viktor Orri Arnason heeft met verrassende combinaties van akoestisch en elektronisch boeiende klankwerelden gecreëerd, waarin op knappe wijze traditioneel herkenbare en nieuwe, onherkenbare klanken samenkomen.

Max Richter: Exiles
Max Richter legt wederom de verbinding met de dringende actualiteit. Met gelaagdheid en subtiliteit weet hij de grootse en complexe vluchtelingencrisis te onderstrepen in een universeel begrijpelijke en indringende taal.

DE ONTDEKKING
Lea Desandre, Thomas Dunford: Amazone
Mezzosopraan Lea Desandre belicht samen met luitist Thomas Dunford en zijn Jupiter Ensemble de vele kanten van de mythische amazones. Uit de samenstelling van beeldschone aria’s spreekt zowel diepgravende kennis als pure liefde.

Jeanine de Bique, Concerto Köln: Mirrors
De kraakheldere articulatie van sopraan Jeanine de Bique is een genot om naar te luisteren. Een stijlvolle reflectie op Händel aria’s met het zinderende Concerto Köln, dit is virtuositeit van de bovenste plank.

Emily d’Angelo, das freie orchester Berlin, Jarkko Riihimäki: Enargeia
Sopraan Emily d’Angelo neemt je mee door de krochten van melancholie en rauwe eenzaamheid. Omarmd door vrouwelijke componisten als Hildegard von Bingen, Missy Mazzoli en Hildur Gudnadóttir opent deze cd nieuwe werelden die direct tijdloos klinken.

HET DOCUMENT
Chor & Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Riccardo Muti: Messa di Requiem
Deze briljante uitvoering uit 1981 van Verdi’s Requiem verklankt hemel en hel, liefde en angst in een sublieme synchroniciteit van dirigent, koor, orkest en solisten. De live opname laat ons horen wat er gebeurt als alles optimaal samenvalt, namelijk eeuwige schoonheid.

Christian Gerhaher: Schumann, Alle Lieder
Christian Gerhaher en Herold Huber delen hun droom met de luisteraar: alle 299 Liederen van Schumann vastgelegd op CD. De aansprekende bevlogenheid van het duo leidt tot precieze en tegelijkertijd zeer toegankelijke collectie, niet alleen voor Schumann liefhebbers.

Wilhelm Furtwängler: The complete Wilhelm Furtwängler on record
Als 55-CD box is The Complete Furtwängler on record een cultureel document van 20ste-eeuwse muziek en muzikale biografie van formaat, in kwantiteit en kwaliteit. De volgens vele beste dirigent allertijden leidt de luisteraar rond in een unieke muzikale, museale beleving.