Start campagne Ganaardefilm.nl
Vandaag gaat de campagne Ganaardefilm.nl van start met twee spots die te zien zijn op televisie, online en op social media. Om het Nederlandse publiek weer te enthousiasmeren naar de bioscoop te gaan, laten de spots op een luchtige, humoristische manier zien waarom het zo heerlijk is om ongestoord in de bioscoop van een film te genieten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat tweederde van de filmkijkers gestoord wordt bij het thuis kijken van een film.
Tweederde filmkijkers wordt thuis gestoord tijdens kijken
Ruim 93% van het Nederlandse filmpubliek heeft films gekeken tijdens de sluitingsperiode van de bioscopen en filmtheaters, blijkt uit de resultaten van een onderzoek dat is opgezet vanuit de filmbranche naar het kijkgedrag tijdens deze sluiting. Maar liefst 66% van de filmkijkers zegt gestoord te zijn tijdens het kijken van films. De grootste stoorzenders waren de telefoon (70%), luidruchtige huisgenoten (41%) of een pakketbezorger (21%). Film kijken is wel onverminderd populair: 52% keek 1 tot 3 films per week en 26% keer zelfs meer dan 3 films per week. 96% daarvan gaf aan dat ze films gewoon op de bank keken. In bed (36%) en bij vrienden (15%) waren daarna de meest populaire plekken. Het grote scherm, het avondje uit en het ongestoord kijken werd het meest gemist toen bioscoopbezoek niet mogelijk was.
Ongestoord kijken
Door de sluiting van de bioscopen en filmtheaters werden films op andere manieren en plekken bekeken. Dat dit mogelijk was heeft menig filmfanaat door de moeilijke corona-tijd heen geholpen. Toch kan niets tegen de echte bioscoopervaring op: het grote scherm, de luxe bioscoopstoel, het meeslepende geluid, de donkere zaal en de geur van popcorn. De bioscoop is dé plek waar je even helemaal kunt onderdompelen in de andere wereld die film biedt. Bij het thuis kijken van films heb je eerder te maken met afleidende factoren, zoals je telefoon, je huisgenoten of een bezorger die voor de deur staat. Omdat dit soort situaties vers in ons geheugen zitten, haakt de campagne hierop in met twee humoristische reclamespots waarin het brede publiek zich zal herkennen. Acteurs Jan Kooijman, Robert de Hoog, Nasrdin Dchar en actrice Thekla Reuten spelen de hoofdrollen in deze spots.
De campagne werd bedacht door KesselsKramer, en uitgevoerd in samenwerking met regisseur Michiel ten Horn (Aanmodderfakker, Ares) en productiehuis Since ’88. Ganaardefilm.nl is een uniek initiatief van de Nederlandse filmbranche bestaande uit alle filmdistributeurs aangesloten bij branchevereniging FDN, alle bioscopen en filmtheaters aangesloten bij branchevereniging NVBF, Nationale bioscoopbon, het Nederlands Filmfonds, NVPI, Film.nl, Nicam, CFAB/Sekam, het Nederlands Film Festival, Cineville en Jean Mineur Mediavision.