Warm weerzien tijdens de nieuwjaarsreceptie

De sfeer zat er goed in tijdens de nieuwsjaarreceptie van de NVBF en FDN. Hoe kan het ook anders na de twee jaar coronapauze? Zo’n 400 medewerkersnemers van bioscopen, distributeurs en andere organisaties hadden op dinsdag 10 januari in ieder geval de weg terug gevonden naar het altijd weer indrukwekkende Pathé Tuschinski, de perfecte locatie om de balans op te maken van het voorbijgaande jaar en vooruit te blikken op het nieuwe filmjaar.

Om 16.00 uur startte het zaalprogramma in de grote zaal met de inmiddels welbekende mashup, waarbij fragmenten van films uit het voorbijgaande jaar als het ware in de blender zijn gegooid en een verrassende nieuwe mix opleveren. Tevens kreeg het publiek een voorproefje van het nieuwe filmjaar, met films die in 2023 in de bioscopen en filmtheaters te zien zullen zijn, zoals Asterix & Obelix in het Middenrijk, John Wick 4, Klem, Babylon, The Fabelmans, de Trois Couleurs trilogie van Krzysztof Kieślowski, Barbie, Nostalgia, Black Lotus en Vera om er een paar te noemen.

Presentatie van de markt en cijfers
Daarna was het tijd voor de presentatie van de markt en cijfers, een vast onderdeel van de nieuwjaarsreceptie. Overall conclusie: “de branche zit volop in het herstel, maar we zijn er nog niet”, in de woorden van presentator Ron Sterk (vicevoorzitter van de NVBF en CEO van Vue Nederland). Het totale aantal bezoeken kwam in 2022 uit op 25 miljoen, de recette op € 258 miljoen. Daarmee lag het bezoek nog 32% lager dan de pre-coronajaren (het gemiddelde van 2017 t/m 2019). In de recette was dat 20%. Nog een flink verschil, al deed Nederland het beter dan andere Europese landen zoals België (-22%), Duisland (-27%) en Groot Brittannië (-29), Spanje (-37%) en hekkensluiter Italië (-48%).


Ron Sterk licht de presentatie van de markt en cijfers toe

Sequels domineerden de film top 10
Net als voorgaande jaren werd de top 10 best bezochte films van 2022 gedomineerd door vervolgfilms, zoals Avatar: The Way of Water, Spider-Man: No Way Home en Minions: The Rise of Gru. De best presterende film van 2022 was Top Gun: Maverick, technisch gezien ook een sequel, al kwam het eerste deel wel uit 1986. Opvallend buitenbeentje in de lijst was Ticket to Paradise. Dit was geen sequel en daarnaast presteerde deze film relatief veel beter dan andere Europese landen, het VK en de VS.

Nederlandse Films deden het goed
In vergelijking tot het totale bezoek zag het bezoek aan Nederlandse films slechts een daling van 6% ten opzichte van de pre-coronajaren. Het marktaandeel kwam in 2022 uit op 16%, een goede prestatie in vergelijking tot eerdere jaren. Soof 3 presteerde het best, gevolgd door Bon Bini Holland en Costa!! Van de top 10 best presterende films werden er in 2022 vijf medegefinancierd door het Abraham Tuschinski Fonds (ATF).

De Tatta’s scoren Platina
Het succes van de Nederlandse film werd mooi geïllustreerd door de uitreiking van de Platina Film voor De Tatta’s. Daarvoor ‘mocht’ René Mioch de presentatie markt en cijfers best even onderbreken. Wat leek op de voltallige cast en crew van De Tatta’s beklom het podium om daar uit handen van Mioch de filmprijs uitgereikt te krijgen. Regisseur Jamel Aattache: “De film scoorde de eerste dag al boven verwachting. ‘Nou dat ziet er goed uit’, zei ik nog. Geweldig om te zien dat de zalen vol stromen en dat mensen lachend de grappen uit de film herhalen na afloop.”


De cast en crew van de Tatta’s met hun Platina Film award

Filmtheaters
Het marktaandeel van filmtheaters en onafhankelijke bioscopen bleef in 2022 vrijwel onveranderd ten opzichte van de pre-coronajaren: respectievelijk 9% en 21%. De best bezochte films in filmtheaters waren Good Luck to You, Leo Grande, Moonage Daydream, Triangle of Sadness, Downtown Abbey: A New Era en Close (in deze volgorde). Opvallend is de positie van Knor in de Top 10, de Nederlandse stop-motion jeugdfilm pakte de 6e plek. Daarmee is het de eerste Nederlandse jeugdfilm in de top 10 van filmtheaters in minimaal 10 jaar.

2022 versus 2023
Uiteindelijk kunnen we 2022 samenvatten als een jaar vol spannende en hoopgevende ontwikkelingen die in 2023 een ‘wordt vervolgd’ krijgen. Zo lijkt de pandemie onder controle, maar zijn er andere uitdagingen voor teruggekomen, waaronder de energiecrisis en de hoge inflatie. Er was een groot filmaanbod met een aantal grote Amerikaanse kassuccessen en er zijn daarnaast een recordaantal Nederlandse films in première gegaan. Ondanks de hoge inflatie zijn de bioscooptickets maar 3% duurder geworden, daarmee is een filmbezoek nog steeds een betaalbaar uitje. Hopelijk zal het herstel van 2023 doorzetten, aan het veelbelovende filmaanbod zal het in ieder geval niet liggen!

Panelgesprek
Het panelgesprek, inmiddels een vast onderdeel van de nieuwjaarsreceptie, werd ook dit jaar geleid door René Mioch. Tijdens de vorig jaar online georganiseerde nieuwjaarsreceptie vanuit Tuschinski moesten hij en het panel het zonder publiek doen. “De zaal was leeg en de verwarming stond laag, het was letterlijk en figuurlijk koud. Nu is het warm en kijk ik samen met het panel naar een volle zaal. Heerlijk!” Het panel bestond uit Kassandra Dommisse (bestuurslid NVBF/country manager, Kinepolis Nederland), Jacques Hoendervangers (bestuurslid NVBF/algemeen directeur, Pathé Theatres), Huub Roelvink (bestuurslid FDN/eigenaar en managing director, Cherry Pickers) en Claire Vogelenzang (bestuurslid FDN/managing director, Universal Pictures International (Netherlands).

Mioch opende het gesprek met een stap terug in de tijd. “Vorig jaar januari waren de Nederlandse bioscopen en filmtheaters gesloten als gevolg van een lockdown. Dit terwijl overal in de wereld records werden gebroken met Spider-Man: No Way Home.” Claire Vogelenzang: “Veel mensen staken toen inderdaad de grens over om in Antwerpen naar de bioscoop te gaan. Gelukkig kon het bezoek voor onder meer Spider-Man na de opening van de sector eind januari weer worden opgepakt.”

Natuurlijk ging het over de uitdagingen van 2022, allereerst corona, en nam het panel de gelegenheid te baat om de waardering voor de steunmaatregelen vanuit de overheid uit te spreken. Tevens doemden in 2022 verschillende nieuwe uitdagingen op, zoals de hoge inflatie en de oplopende energie-, personeels- en inkoopkosten. Uitdagingen die ook 2023 aan de orde zullen blijven. Huub Roelvink constateerde positief dat de cijfers voor de kerstperiode voor de meesten zeer goed zijn uitgepakt. Of de bezoekersaantallen in 2023 weer op het pre-coronaniveau van 30 miljoen komen, betwijfelt Jacques Hoendervangers. “Maar we komen in de buurt.”

Meer lezen over de inhoud van het panelgesprek kan op de website van Holland Film Nieuws.

Zilveren Roos en Zilveren Roosje
Na het panelgesprek werden personen die de filmindustrie vooruit hebben geholpen of nog steeds helpen in het zonnetje gezet. Voor hen zijn de onderscheidingen de Zilveren Roos en het Zilveren Roosje bedoeld. René Mioch vertelde een geanimeerd verhaal over hoe hij zelf, vorig jaar, tot zijn grote verrassing de Zilveren Roos ontving. “Dat had ik niet zien aankomen, en ja, dat was wel even een emo-momentje”. De aanmoedigingsprijs, het Jan Nijland Zilveren Roosje en een geldbedrag van vijfduizend euro, ging dit jaar naar João Carlos Rodrigues en Alexa Rodrigues, initiatiefnemers van Shortcutz Amsterdam, waarmee jonge filmmakers een belangrijk podium wordt geboden. De Zilveren Roos is toegekend aan Jos Stelling. Uit het juryrapport: Op het fundament van vele vrijwilligers en filmprofessionals heeft de laureaat van dit jaar sinds 1965 een indrukwekkende hoeveelheid aan filmactiviteiten ontwikkeld. Hij is een klassieke selfmade man in de ware betekenis van het woord: zijn succes ligt besloten in hem zelf en niet in externe omstandigheden. Lees meer over de uitreiking en de winnaars.


Mario Bruna (rechts) met João Carlos Rodrigues en Jos Stelling (midden)

Borrel en buffet
Om iets over vijf was het zaalprogramma afgelopen en konden de gasten gaan genieten van een borrel, buffet en elkaar in de lobby bij Bar Abraham van Pathé Tuschinki. Het was en bleef nog heel lang erg gezellig.

Onderaan vind je het persbericht en de bijlagen zoals deze naar aanleiding van de nieuwjaarsreceptie zijn verspreid.

De foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Samuel van Leeuwen