Verenigingen NVPI Film en NVBF houden gezamenlijke nieuwsjaarsreceptie

De nieuwjaarsreceptie 2024 van de NVBF en NVPI Film (voorheen FDN) gaat de boeken in als een tamelijk optimistisch gestemde en drukke editie. Zeker 500 man bevolkten dinsdag 9 januari de prachtige lobby en zaal 1 van ‘gelegenheidsclubhuis’ Pathé Tuschinski.

Filmkenner en mediapersoonlijkheid René Mioch hoste de middag op zijn eigen unieke wijze en Ron Sterk (vicevoorzitter NVBF) was wederom gestrikt als duider van de presentatie Markt en Cijfers. De voormalig docent geschiedenis is altijd in zijn element, vertelt hij, als hij een duik mag nemen in de nieuwste cijfers van de Nederlandse bioscoopsector en deze kan tonen in de context van de geschiedenis (vanaf pakweg de jaren ’20 van de vorige eeuw). Op het bioscoopjaar 2023 kan in ieder geval positief worden teruggekeken: er werden bijna 32 miljoen  bioscoopkaartjes verkocht. Dat is een plus van 27% t.o.v. 2022.

Het programma was een mix van vertrouwde en nieuwe elementen, te beginnen met de mash-up ’23. Voor het publiek, waaronder veel distributeurs, ook altijd ook een beetje spannend, want “..staat mijn film er wel tussen, en staat die er goed op?” Terug van weggeweest waren de trailerblokken waarin trailers voor het komende jaar te zien zijn. “Zinmakend’, maar traditioneel ook een tikkie lang”, was grosso mode de reactie uit de zaal. Host René Mioch voelde zich opnieuw ‘overvallen’ door de cast van de Tatta’s 2 die hun Platina Film (400.000 bezoekers) kwamen ophalen (zie foto).

Nieuwe elementen en nieuw logo 
Er waren deze editie een aantal nieuwe elementen aan het programma toegevoegd, zoals video’s met filmnieuws en een line-up van NVBF- en NVPI Film-leden, die hun licht lieten schijnen op het bijzondere jaar 2023 en hun eigen aandeel daarin. Onder meer Klaas de Jager en scenarioschrijver Donnie Singh (Independent Films) vertelden over het succes van de De Tatta’s, Hein van Joolen van Gusto Entertainment over ‘zijn’ Nederlandse arthouse trots, de zesvoudig Kalveren-winnaar film ‘Sweet Dreams’. Jeffrey de Graaff en Ignas van Schaik van M&N Mediagroup zaten in de film met hun nationaal en internationaal zeer succesvolle natuurdocumentaire ‘Onder het Maaiveld’. Jeroen Huijsdens vierde samen met zijn Conny (niet in de film) het 15-jarig bestaan van Filmdepot, maar bijzonder trots is hij op zijn podcast ‘Fantastische filmlocaties’ die “…dit jaar is gaan vliegen.” Bestuursvoorzitter Sharita Hasnoe onthulde tijdens het gezamenlijke welkomstwoord met NVBF- bestuursvoorzitter Boris van den Ham ook nog het nieuwe logo van FDN, dat nu verder gaat onder de naam NVPI Film (zie beeld hieronder).

Zilveren Roos en Zilveren Roosje
Mario Bruna, voorzitter van stichting Jan Nijland Zilveren Roos, reikte traditiegetrouw de ‘geldkoffertjes’ uit aan de winnaars van de Zilveren Roos en het Zilveren Roosje, respectievelijk jeugdfilmfestival Cinekid (in ontvangst genomen door festivaldirecteur Heleen Rouw) en Dick Smeets, die het Roosje ontving o.a. vanwege zijn rol als vraagbaak voor filmvertoners en verbinder tussen overheden, instellingen en het publiek.

Presentatie markt en cijfers: bumpy jaar
De conclusies uit presentatie Markt en Cijfers, misschien wel het best gewaardeerde en meest spannendste onderdeel in het programma gaven reden tot optimisme. Met de door het fenomeen ‘Barbenheimer’ opgestuwde hete zomermaanden juli en augustus gevolgd door de najaarsdip als gevolg van Amerikaanse acteursstakingen in Hollywood (inclusief happy end in november met het akkoord tussen vakbond SAG-AFTRA en de filmstudio’s) was 2023 volgens presentator Ron Sterk wel een “bumpy” jaar. Gelukkig zijn de resultaten over het totaal bezien bemoedigend. Met 32 miljoen verkochte bioscoopkaartjes en een omzet uit de kaartverkoop van 338 miljoen euro kunnen zowel de leden van NVPI Film als de NVBF tevreden zijn. Het persbericht dat een overzicht geeft van deze ontwikkelingen in 2023 en na de nieuwjaarsreceptie werd verspreid, lees je hier.